Víte, kolik platíte za reklamu?

Reklama v ČR zaujímá v průměru 30% z ceny všeho zboží, které si kupujeme. A je jedno, jestli je to chleba nebo auto. V průměru prostě 30% z finálního obratu firem jde na reklamu. Reklama patří do obchodního modelu, bez ní by se lidé o výrobcích nebo obchodech nedozvěděli.

Teď trochu matematiky:

Podle oficiální zprávy z AKA (Asociace komunikačních agentur) se v roce 2019 vydalo celkem za reklamu 119 miliard korun. V ČR je 10,5 milionu obyvatel, takže to vychází 11.333,- ročně na jednoho člověka včetně miminek. To dělá 944,- na osobu a měsíc, takže každá 4-členná rodina vydá svými nákupy průměrně každý měsíc 3.700,- za reklamu bez ohledu na to, jestli ty letáky vyhodíte nebo přepnete televizi.

A výdaje za reklamu rostou stále dál. Podle AKA se za reklamu vydalo v roce 2022 136 miloard korun. To dělá 12.952,- na osobu a rok, což je 1079,- na jednoho člověka měsíčně. Takže 4-členná rodina už zaplatí svými nákupy každý měsíc průměrně už 4.300,-.

A každý rok to o 4,8% roste stále dál.


Reklama fungovala i v dobách, kdy nebyla televize.
Tam si informace třeba o tom, že tam ten pekař peče skvělé housky, předali lidi sami. Tehdy se za to neplatilo, jen možná pytlíkem mouky navíc.

V dnešním moderním světě je reklama již zpracována moderním způsobem. V televizi krátkými šoty, které někdo musí natočit, letáky ve schránkách, které někdo musí vytisknout ... a každému se za tuto službu musí zaplatit.

V placeném spotřebitelství to funguje podobně, jako v dobách minulých, kdy nebylo potřeba televize, letáků ve schránkách aj..., tady si reklamu dělají opět lidé sami a výrobci jim za to rádi zaplatí. Není na tom vůbec nic divného, a už vůbec nic nelegálního. Jen těch 30% jde zpět lidem, místo reklamním agenturám a médiím.

Podle toho taky poznáte předražené systémy síťového marketingu, které dávají do reklamy někdy až 60% a slibují drahé dovolené, auta..., což obrovsky zvyšuje cenu výrobků na úkor jejich užitné hodnoty. Takže na to si dávejte pozor.

Reklama tu s námi byla, je a bude. Ale u společností, které využívají k distribuci svého zboží vzájemného doporučení svých stálých zákazníků, se peníze dostanou zpět k lidem, kteří pochopí, že je zde velká příležitost využít tyto peníze smysluplněji, než si platit manažery reklamních agentur, tuny papíru ve schránkách a výstupy našich herců na televizní obrazovce.